معرفی اجمالی
پژو پارس محصول شرکت ایران خودرو است که در سال 1379 وارد بازار ایران شد، این خودرو یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار محسوب می شود که با وجود گذشت بیست سال از تولید آن همچنان خودرویی پرفروش و محبوب در بازار داخلی به حساب می آید. این خودرو درواقع نسخه فیس لیفت شده خودرو پژو 405 است که در دو نمای داخلی و خارجی دچار تغییراتی شده است. اما برخی معتقدند که تفاوت زیادی در بخش های فنی دو خودرو پژو پارس و 405 وجود ندارد. خودرو پژو پارس LX در شش کد با نام های 28519، 28518، 28517، 28516، 28515، 28513 در بازار وجود دارد که در برخی از آپشن ها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه نگاهی کلی به خودرو پژو پارس LX خواهیم داشت.
نقد و بررسی خودرو پژو پارس LX
طراحی ظاهری پژو پارس که سال هاست با همین شکل در خیابان ها مشاهده می شود نتیجه طراحی از روی خودروی پژو 405 است. چراغ های گربه ای شکل جلو، جلوپنجره با نماد شیرنشان، مه شکن های روی سپر جلو، ورودی های هوا و ضربه گیرهای مشکی رنگ، همگی ذهن ما را به سمت پژو 405 سوق می دهد. این خودرو که زمانی به عنوان خودروی لوکس در ایران شناخته می شد، در حال حاضر با وجود خودروهای مدرن در ایران به هیچ عنوان نمی تواند لقب لوکس را به آن اطلاق کرد!
طراحی داخلی خودرو پژو پارس LX دارای داشبورد جدیدی است که نسبت به قبل طراحی بهتری دارد ولی همچنان از پلاستیک خشک و بی کیفیت در ساخت آن استفاده شده است. صندلی ها در این مدل راحت تر شده و کلیدهای روی فرمان از فرمان پذیری بهتری برخوردارند، طراحی غربیلک فرمان نیز نسبت به سایر نسخه های قدیمی مناسب تر به نظر می رسد. سیستم اتولاک، هشدار باز یا بسته بودنِ در و اخطار سرقت، برخی از تکنولوژیهای به کار رفته در مدل آپشنال خودرو پژو پارس LX هستند.
خودرو پژو پارس LX مجهز به موتور TU5 است به همین علت نسبت به سایر مدل ها کم مصرف تر، کم سرو صداتر، کم خرابی تر است. اما به علت داشتن گشتاور پایین، شتاب اولیه ضعیفی نسبت به سایر مدل ها دارد. پژو پارس LX از سال 89 علاوه بر بهره مندي از امكانات فراوان، از كيفيت بالايي چه در بخش قطعات و چه در بخش ساخت و مونتاژ برخوردار شده است. موتور خودرو پژو پارس LX حجمی معادل 1.6 لیتر داشته که می تواند قدرتی معادل 108 اسب بخار در5600 دور در دقیقه تولید نماید و خودرو را به بیشترین سرعت 190 کیلومتر در ساعت برساند. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز 13.2 ثانیه و مصرف آن در صد کیلومتر در سیکل شهری 10 لیتر و برون شهری 7 لیتر برآورد شده است.
تفاوت پژو پارس LX در تیپ های مختلف را می توان به تجهیزات و آپشن های آن دانست. به طور مثال در کلاس های 28515، 28517 و 28519 می توان به تجهیزاتی از جمله سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با يک دکمه همه درها قفل و باز مي شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن مي شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغ هاي راهنما و چراغ سقفي و LED داخل جلو آمپر و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجاي آژير دزدگير اشاره کرد. این در حالی است که کلاس های 28513، 28516 و 28518 به سيستم مالتي پلكس مجهز هستند.
مشخصات فنی خودرو پژو پارس LX
مشخصات تولید |
کشور تولید کننده |
ایران |
نام برند |
ایران خودرو |
|
مدل |
پژو پارس LX |
|
سال ساخت |
1379 |
|
مشخصات فنی موتور |
نوع موتور |
بنزین سوز |
حجم موتور |
1587 سی سی |
|
تعداد سیلندر |
4 |
|
تعداد سوپاپ |
16 |
|
حداکثر توان خروجی |
108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
|
حداکثر گشتاور خروجی |
142 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه |
|
توان خروجی حجمی |
67.5 (اسب بخار بر لیتر) |
|
ظرفیت باک |
70 لیتر |
|
مشخصات فنی بدنه |
کلاس بدنه |
سدان |
کلاس اتومبیل |
D Segment |
|
وزن |
1185 |
|
تعداد ظرفیت سرنشینان |
5 |
|
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع) |
4498 *1704*1410 |
|
عملکرد خودرو |
حداکثر سرعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (ثانیه) |
13.2 ثانیه |
|
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) |
7.5 لیتر در 100 کیلومتر |
|
استاندارد آلایندگی |
یورو 4 |
|
ایمنی |
کیسه هوا |
کیسه هوای راننده و سرنشین |
سیستم ترمز |
ABS ، EBD ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، كد كلاس: 28513 و 28515 و 28516 و 28517: ترمز عقب ديسكي، كد كلاس 28518 و28519 و 28521: ترمز عقب كاسه اي |
|
امکانات و تجهیزات |
سیستم صوتی |
بلندگوی عقب، آنتن اکتیو |
سایر تجهیزات |
شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، پاور ویندوز مجهز به آنتی ترپ، قطعات دکوراتیو طرح چوب جدید، رودری بهینه، داشبورد تریم بژ، جلوآمپر جدید، دماسنج روی داشبورد چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، آینههای جانبی برقی راهنمادار، آینههای جانبی تاشونده اتومات، شیشه های سولارو ضداشعهUV ، قفل میکروسوییچی دربها، سنسور ایمنی دنده عقب، قفل مركزی با سوییچ كنترل از راه دور رادیویی، تنظیم برقی پشتی صندلی، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق |
قیمت خودرو پژو پارس LX
خودرو پژو پارس LX کد 18، در تاریخ نهم شهریور 98 در بازار تهران 103 میلیون تومان خرید و فروش می شود و مبلغ قیمت گذاری شده آن برای کارخانه حدود 84 میلیون و هفتصد و بیست هزار تومان است. این در حالی است که پژو پارس LX کد 19، در بازار تهران به مبلغ 103میلیون تومان و نرخ کارخانه ای آن حدود 85 میلیون و چهارصدو شصت هزار تومان است.
مزایا و معایب خودرو پژو پارس LX
مزایا
- امکانات و تجهیزات نسبتا خوب
- خرابی کمتر و مصرف کم تر نسبت به مدل های دیگر
- نمایندگی در سراسر کشور
- فضای مناسب برای سرنشینان
معایب
- نفوذ صدا به داخل کابین
- شتاب اولیه ضعیف
- مصرف سوخت نسبتا بالا
- کیفیت ساخت پایین
- استهلاک بالا
- عملکرد نامناسب جعبه دنده
ارزش خرید خودرو پژو پارس LX
باوجود ورود خودروهای جدید بخصوص چینی در بازار ایران، پژو پارس دیگر مانند گذشته جذابیتی برای مشتریان خودرو در داخل کشور ندارد. این خودرو با شتاب پایین برای افرادی که دنبال رانندگی راحت و آرامی هستند پیشنهاد می شود. اگر دنبال امکانات کامل و جذاب هستید بازهم مدل LX پارس را انتخاب کنید که نسبت به پژو پارس سال، دارای امکانات بیشتری است. اگر قصد خرید خودرویی اتوماتیک دارید، گزینه های بهتر دیگری نظیر تندر نود اتوماتیک، برلیانس H330 و بسترن B30 برای شما مناسب تر خواهند بود.
جمع بندی خودرو پژو پارس LX
پژو پارس LX در سال 1379 در شرکت ایران خودرو ساخته شد که نتیجه تلاش متخصصان مرکز طراحی محصولات جدید ایران خودرو است. این خودرو دارای تجهیزات و آپشن های زیادی است که در سال های نخست توانست به فروش خوبی دست پیدا کند و همچنان هم جزو خودروهای محبوب و پرطرفدار سواری در کشور محسوب می شود. پژو پارس LX دارای شش کلاس 28519، 28518، 28517، 28516، 28515، 28513 است که مجهز به موتور TU5 هستند و در برخی از آپشن ها با یکدیگر متفاوت اند. خودرو پژو پارس LX سال 89 علاوه بر بهره مندی از امکانات فراوان، از کیفیت بالایی در بخش قطعات، ساخت و مونتاژ برخوردار است. این موارد همراه با قیمت رقابتی آن، پژو پارس را به مقرون به صرفه ترین و پرفروش ترین خودرو در بازار ایران تبدیل کرده است.