معرفی اجمالی
نیسان (Nissan) یک شرکت ژاپنی چند ملیتی است که در زمینه طراحی و تولید وسایل نقلیه فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهاما، ژاپن واقع شده است. یکی از محصولات شاسی بلند این شرکت خودرو Xterra نام دارد که برای نخستین بار در سال 1999 رونمایی شد. نسل دوم این شاسی بلند ژاپنی در سال 2005 معرفی شد و پارس خودرو این نسل را مونتاژ و با نام نیسان رونیز در سال 1382 به بازار داخلی ایران عرضه نمود و به مدت 7 سال ادامه داشت. این خودرو به علت داشتن قابلیت های آفرود از ابتدا مورد توجه جوانان بسیاری قرار گرفت.
نقد و بررسی خودرو نیسان رونیز
خودرو نیسان رونیز هرچند از طراحی ساده و قدیمی برخوردار است ولی با چهره ی خشن و با ابهتی که دارد با قابلیت آفرودی آن هماهنگ است. در نمای جلو یک جلو پنجره ای کوچک با دیریچه های هوای لانه زنبوری مشکی و دو نوار پهن اوریب، دو طرف لوگوی نیسان قرار گرفته اند. چراغ های مستطیلی شکل و بزرگ نیز گرافیک ساده ای دارند. سپر به شکلی عضلانی که ابهتی خاص به این بخش بخشیده است به همراه دو چراغ مه شکن در طرفین آن دیده می شود. یکی از مواردی که روی بدنه رونیز قابل توجه است، ارتفاع ماشین و انحنای روی سقف می باشد. در نمای کنار نیسان رونیز، حجم دهی خاصی روی بدنه به غیر از بالای گلگیر ها که برآمدگی زیادی دارند، دیده نمی شود. در این بخش ریل باربند، سه پنجره و طول زیاد نیسان که برابر با ۴.۵۶ متر است به خوبی دیده می شود. این شاسی بلند با ویژگی های ظاهری و قابلیت های آفرودی همواره مورد توجه جوانان قرار گرفته است.
داخل کابین خودرو نیسان رونیز مانند بیرون آن طراحی ساده و قدیمی دارد. اما باتوجه به کاربرد این شاسی بلند و قابلیت های آفرودی آن نباید کابینی لوکس از آن انتظار داشته باشیم. بیشتر قسمت های کابین از پلاستیک خشک ساخته شده و صندلی ها نیز ارگونومی خوبی ندارند. این کابین ظرفیت پنج سرنشین را داشته و صندلی عقب با قابلیت تا شدن فضای بار بیشتری را فراهم می کند. در مرکز داشبورد دو دریچه هوا و دکمه های چرخشی و سیستم ضبط صوت با طراحی ساده ای قرار دارد. از امکانات داخل خودرو می توان به جای قلاب، قلاب سقف، فضای توری با ظرفیت دو دوچرخه کوهستان اشاره کرد. از دیگر قابلیت های رونیز حمل کایاک و اسنوبورد بر روی آن می باشد.
خودرو نیسان رونیز مجهز به یک پیشرانه 2.4 لیتری، 4 سیلندر دو دیفرانسیل است که قادر است 155 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 209 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید و درصورت استفاده از دنده کمکی، نیروی تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می شود. این جعبه دنده کمکی قابلیت عبور از مسیرهای سخت و صعب العبور را برای راننده راحت تر می کند. شتاب صفر تا صد این خودرو 15.1 و حداکثر سرعتی که می تواند به آن برسد 161 کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی معادل 11.3 لیتر در 100 کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 2 اعلام شده است. این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نداشته و همچنین فاقد ترمزهای ضد قفل و کیسه های هوا می باشد. ظرفیت بکسل مدلهای مجهز به دیفرانسیل غیر اتوماتیک حدود ۱۵۹۰ کیلوگرم است.
مشخصات فنی خودرو نیسان رونیز
مشخصات تولید |
کشور تولید کننده |
ایران |
نام برند |
نیسان |
|
مدل |
رونیز | |
سال ساخت |
1382 |
|
مشخصات فنی موتور |
نوع موتور | بنزین سوز |
حجم موتور |
2389 سی سی |
|
تعداد سیلندر |
4 | |
تعداد سوپاپ |
16 |
|
حداکثر توان خروجی |
155 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور خروجی |
209 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه |
|
ظرفیت باک |
60 لیتر | |
مشخصات فنی بدنه | کلاس بدنه |
شاسی بلند |
کلاس اتومبیل |
Segment J | |
وزن |
1770 کیلوگرم |
|
تعداد فضای سرنشینان |
5 | |
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع) |
4560*1910*1880 |
|
عملکرد خودرو |
حداکثر سرعت |
161 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (ثانیه) |
15.1 ثانیه |
|
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) |
11.3 لیتر در 100 کیلومتر | |
استاندارد آلایندگی |
یورو 2 |
|
ایمنی |
کیسه هوا |
_ |
سیستم امنیتی و حفاظتی |
مجهز به قفل مرکزی |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و کالیبر ترمز عقب کاسه ای با تنظیم اتوماتیک | |
امکانات و تجهیزات | سیستم صوتی و تصویری |
چهار بلندگو |
سایر تجهیزات |
هالوژن، مه شکن، ریل باربند، شیشه های جلو دارای بالابر برقی، تنظیم برقی آینه های جانبی، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی |
قیمت خودرو نیسان رونیز
خودرو نیسان رونیز در تاریخ 8 دی 1398 در بازار خرید و فروش خودرو بسته به نوع سال و آپشن حدود 190 تا 240 میلیون تومان معامله می شود.
مزایا و معایب خودرو نیسان رونیز
مزایا
- پیشرانه پرقدرت
- قابلیت بالای آفرود
- کیفیت خوب ساخت
- داشتن استهلاک کم در مقایسه با رقبا
معایب
- امکانات و آپشن های کم
- مصرف بالای سوخت
- طراحی ساده و قدیمی
- ایمنی پایین
ارزش خرید خودرو نیسان رونیز
خودرو نیسان رونیز با طراحی ساده، قابلیت های آفرود، پیشرانه پرقدرت و کیفیت ساخت بالا همواره مورد استقبال جوانان و علاقه مندان به آفرود بوده است. اگرچه این خودرو دارای ضعف هایی همچون مصرف سوخت بالا، طراحی قدیمی و آپشن های ناچیز است ولی در طی سالیان زیادی، امتحان خود را به خوبی پس داده است. از رقبای قدیمی این خودرو می توان به سانگ یانگ موسو و از رقبای جدید آن می توان به وانت ریچ اشاره کرد.
جمع بندی خودرو نیسان رونیز
خودرو نیسان رونیز که در کشورهای دیگر با نام Xterra شناخته می شود. از خودروهای سری شاسی بلند و پرقدرت نیسان به شمار می رود که در طی سال های 82 تا 89 توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ و وارد بازارهای داخلی کشورمان شد. این خودرو ژاپنی اگرچه از ظاهری جذاب بهره مند نیست ولی به علت کیفیت بالای ساخت و قابلیت های آفرود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.