معرفی اجمالی
برند دی اس زیر مجموعه ای از شرکت پژو_سیتروئن فرانسه است که از سال 2009 به تولید خودروهای لوکس می پردازد. دی اس مخفف عبارت Different Spirit است که به معنی «سری متمایز» می باشد و در فرانسوی déesse تلفظ می شود و به معنی الهه می باشد. یکی از شاسی بلندهای کامپکت این کمپانی خودرو دی اس 6 است که نخستین کراس اوور دی اس هم به حساب می آید و در سال 2014 از آن رونمایی شد. این خودرو در ایران توسط نماینده رسمی دی اس یعنی آرین موتور در سال 1395به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرد.
نقد و بررسی خودرو دی اس 6
خودرو دی اس 6 از طراحی به روز و زیبایی برخوردار است. در نمای رو به رو شاهد یک جلو پنجره ای دو تیکه هستیم که قسمت بالایی آن شش ضلعی بوده و با قاب کرومی تزئیین شده است و تا چراغ های اصلی امتداد دارد. خودرو دی اس 6 به علت استفاده نکردن از خطوط شکسته و زاویه دار، نمایی عضلانی و قدرتمند دارد. در قسمت سپر، زه پلاستیکی مشکی رنگ کار شده که نمایی اسپرت به آن بخشیده است. خطوط به کاررفته بر روی کاپوت دی اس 6 نیز کار حجم دهی را انجام می دهد. در نمای کناری یک خط ممتد از چراغ عقب شروع شده و تا بالای گلگیر جلو امتداد دارد. رینگ های 18 اینچی 5 پره، برآمدگی های بالای گلگیر جلو، ریل سقفی از دیگر اجزای نمای کناری خودرو دی اس 6 هستند. در نمای عقب چراغ های باریک، لوگوی دی اس، تو رفتگی لبه صندوق بار، دو خروجی اگزوز و سپر مشکی رنگی که از پلاستیک و نوارهای کرومی براق تشکیل شده، دیده می شوند. از معایب این قسمت می توان به کوچک بودن شیشه عقب و دید کم راننده اشاره کرد. به طور کلی خودرو دی اس 6 از طراحی به روز و قابل قبولی بهره مند است.
با وارد شدن به داخل کابین شاهد طراحی به روز و لوکس خودرو دی اس 6 هستیم. در مرکز داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی لمسی میان دریچه های تهویه هوا و سیستم ضبط صوت قرار گرفته است که کنترل تجهیزات، اطلاعات و سرگرمی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. از دیگر نکات قابل توجه در دخل کابین تریم دو رنگ و چرمی به کار رفته در داخل کابین است که در بخش هایی همچون، صندلی ها، پنل درب ها، قسمتی از داشبورد و فرمان می بینیم. استفاده از نوار کرومی براق نیز در بخش هایی از کابین، حس اسپرت بودن را القا می کند. فرمان دی شکل و دکمه های کنترل صوتی بر روی آن از دیگر قابلیت های کابین دی اس 6 می باشد. فضای ارائه شده برای زانو و سر و گردن سرنشینان جلو و عقب مناسب بوده و برای یک خانواده 4 نفره مناسب می باشد. صندوق بار نیز برابر با 500 لیتر فضا ارائه می کند که مناسب ارزیابی می شود.
خودروهای دی اس از بهترین پیشرانه های کمپانی PSA بهره مند است و جوایز زیادی نیز از جشنواره های سالانه موتور، دریافت کرده است. خودرو دی اس 6 مجهز به یک پیشرانه 1598 سی سی 4 سیلندر است که قادر است نیرویی معادل 165 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر در 1400 تا 4000 دور در دقیقه تولید و آن را از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل نماید. شتاب صفر تا صد این خودرو 8.4 ثانیه و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد 210 کیلومتر بر ساعت می باشد. میزان سوخت این پیشرانه در سیکل ترکیبی 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. خودرو دی اس 6 توانسته است در تست ایمنی موسسه یورو انکپ 5 ستاره ایمنی دریافت نماید.
خودرو دی اس 6 از امکانات و تجهیزات زیادی همچون تایرهای یخ شکن میشلین، کنترل چسبندگی به جاده، برف پاک کن چراغ ها و شیشه های جلو اتوماتیک، درب صندوق عقب برقی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، چراغ های جلو زنون دوکاره با امکان جهت یابی، مه شکن های جلو با گردش اتوماتیک، چراغ های روشنایی در روز ال ای دی، عملکرد نور بدرقه، بالابر تمام شیشه ها برقی، آینه های جانبی برقی و گرمکن، پشت سری قابل تنظیم صندلی های عقب، صندلی ردیف عقب تاشو با قابلیت تنظیم پشتی و کفی و تکیه گاه ساعد و جالیوانی، صندلی های جلو با قابلیت گرمکن و تنظیم الکتریکی، ساپورت ناحیه کمر صندلی ها با تنظیم برقی و امکان ماساژ در صندلی های جلو، صندلی های جلو مجهز به گرمکن و قابلیت تنظیم الکتریکی، ساپورت ناحیه کمر صندلی ها با تنظیم برقی و امکان ماساژ در صندلی های جلو بهره می برد.
مشخصات فنی خودرو دی اس 6
مشخصات تولید |
کشور تولید کننده |
فرانسه |
نام برند |
دی اس |
|
مدل |
6 | |
سال ساخت |
2015 |
|
مشخصات فنی موتور |
نوع موتور |
بنزینی دارای توربو |
حجم موتور |
1598 سی سی |
|
تعداد سیلندر |
4 | |
تعداد سوپاپ |
16 |
|
حداکثر توان خروجی |
165 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه | |
حداکثر گشتاور خروجی |
240 نیوتن متر در 1400 تا 4000 دور در دقیقه |
|
ظرفیت باک |
60 لیتر | |
مشخصات فنی بدنه | کلاس بدنه |
شاسی بلند |
کلاس اتومبیل |
C Segment | |
وزن |
1525 کیلوگرم |
|
تعداد فضای سرنشینان |
5 |
|
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع) |
4553*1607*1600 | |
عملکرد خودرو | حداکثر سرعت |
210 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (ثانیه) |
8.4 ثانیه | |
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) |
6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
|
استاندارد آلایندگی |
یورو 5 | |
ایمنی | کیسه هوا |
6 کیسه هوای ایمنی در 10 نقطه (جلو، جانبی و پرده ای) |
سیستم امنیتی و حفاظتی |
قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ | |
سیستم ترمز و پایداری |
4 چرخ دیسکی، ترمز جلو (دیسکی خنک شونده) ترمز عقب (دیسکی) ABS ،ESP ،EBV ،ASR |
|
امکانات و تجهیزات |
سیستم صوتی و تصویری |
پنل سیستم صوتی لمسی 7 رنگ با قابلیت های پخش رادیو، سی دی، بلوتوث هندزفری MP3 ،AUX ،USB ،DVD دکمه های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان |
سایر تجهیزات |
کروز کنترل مجهز به محدود کننده سرعت، سیستم پایش و هشدار نقاط کور، سنسورهای پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب، سانروف پانورامیک، سیستم کنترل کیفیت هوا، روکش چرمی صندلی ها، رینگ 18 اینچی آلومینیومی |
قیمت خودرو دی اس 6
خودرو دی اس 6 در تاریخ 21 دی 1398 در بازار صفر کیلومتر حدود 740 میلیون تومان و در بازار دست دوم بسته به نوع سال و آپشن حدود 550 تا 700 میلیون تومان می باشد.
مزایا و معایب خودرو دی اس 6
مزایا
- طراحی به روز
- کیفیت بالای ساخت
- مصرف بهینه سوخت
- سواری نرم
- امکانات و تجهیزات زیاد
معایب
- بازار دست دوم نچندان خوب
- هزینه بالای نگهداری
- قطعات یدکی کم یاب
- نداشتن توانایی آفرود
- خدمات پس از فروش مبهم
ارزش خرید خودرو دی اس 6
خودرو دی اس 6 با قابلیت هایی همچون طراحی به روز، کیفیت بالای ساخت، مصرف سوخت مناسب و امکانات فراوان گزینه مناسبی برای خانواده های 4 الی 5 نفره می باشد. اما به علت قطعات یدکی کم یاب و خدمات پس از فروش مبهم و بازار دست دوم نچندان خوب خرید آن توصیه نمی شود و ممکن است خریداران را به دردسر بیاندازد. از رقبای خودرو دی اس 6 می توان به خودروهایی همچون آئودی Q5، نیسان قشقایی، ولوو X60 می باشد.
جمع بندی خودرو دی اس 6
خودرو دی اس 6 یک شاسی بلند کامپکت است که محصول مشترک پژو-سیتروئن فرانسه می باشد. این خودرو از طراحی خاص و زیبا، کیفیت بالای ساخت، و تجهیزات فراوان برخوردار است و در بازار با خودروهایی همچون آئودی Q5، نیسان قشقایی و ولوو X60 رقابت می کند. اما به علت خدمات پس از فروش مبهم و بازار دست دوم نچندان خوب هنوز نتوانسته با استقبال خوب مردم رو به رو شود.