معرفی اجمالی
سیتروئن یک شرکت خودروسازی فرانسوی است که توسط آندره سیتروئن در سال 1919 تاسیس شد. این شرکت بعدها با شرکت فرانسوی پژو ادغام شد و به کمک دولت فرانسه گروه خودروسازی دی اس را تشکیل دادند. محصولات سیتروئن همواره به عنوان خودروهای راحت و نرم در دنیا مشهور هستند. یکی از سدان های خوش نام شرکت سیتروئن ، زانتیا نام دارد که برای نخستین بار در سال 1993 رونمایی شد. این خودرو به علت محبوبیت زیادی که در بازارهای جهانی پیدا کرد تا سال 2001 روی خط تولید این کمپانی قرار داشت و پس از توقف تولید آن در سال 2010، شرکت خودروسازی سایپا در اوایل سال 1380 آن را مونتاژ و به بازار داخلی کشورمان عرضه نمود. این خودرو در ایران با محبوبیت و استقبال زیادی رو به رو شد و باعث شد، سایپا به مدت نه سال به تولید آن اقدام نماید. خودرو سیتروئن زانتیا در ایران با دو پیشرانه 1.8 و 2 لیتری دستی در سه تیپ ساده، لوکس و سوپر لوکس ارائه شد که تفاوت آن ها در برخی از تجهیزات و امکانات رفاهی بود. از میان مدل های موجود زانتیا در بازار ایران، نسخه و 2 لیتری لوکس، بیشترین فروش را داشته است. خودرو سیتروئن زانتیا پس از گذشت سال ها، همچنان در بازار دست دوم محبوبیت خود را حفظ کرده است.
نقد و بررسی خودرو سیتروئن زانتیا
خودرو سیتروئن زانتیا اگرچه طراحی ساده ای دارد ولی از زیبایی خاص و ماندگاری برخوردار است. این خودرو توسط طراحان ایتالیایی در استودیو برتونه طراحی شده و تا حدودی به پژو 405 شباهت دارد. در نمای جلوی این خودرو یک جلو پنجره ای بسیار کوچک و باریک با لوگوی سیتروئن در مرکز آن قرار دارد و چراغ های اصلی باریک و مستطیلی شکل می باشند. سپر نیز با دو نوار میله ای همرنگ بدنه و دو چراغ مه شکن در دو طرف آن دیده می شود. نمای جلو خودرو سیتروئن زانتیا حالتی نوک تیز و تهاجمی دارد. در نمای کناری وسط هر دو درب زه پلاستیکی مشکی رنگ که کار ضربه گیری را انجام می دهد، وجود دارد. در نمای عقب فرورفتگی کمی بر روی درب صندوق عقب وجود دارد. چراغ های عقب نیز دو تکه هستند و بخشی از آن بر روی بدنه و بخشی بر روی صندوق قرار دارد. به طور کلی طراحی خودرو سیتروئن زانتیا از بسیاری از خودروهای هم دوره خود جلوتر بوده و یکی از دلایل محبوبیت این خودرو در بازار، برخورداری از همین چهره ساده و زیبا می باشد.
با وارد شدن به داخل کابین خودرو زانتیا شاهد طراحی قدیمی هستیم اما در مقایسه با خودروهای زمان خود، طراحی قابل قبولی دارد. کنسول مرکزی، دکمه های کنترلی، سیستم تهویه، همگی از طراحی ساده ای برخوردارند. متریال به کار رفته در ساخت کابین بیشتر از پلاستیک و پارچه بوده و باکیفیت می باشند. فضای زانوها و سروگردن برای سرنشینان هر دو ردیف مناسب بوده و برای خانواده های چهار نفره ظرفیت خوبی دارد. علاوه بر این صندلی ها از قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر نیز برخوردارند.
خودرو سیتروئن زانتیا در بازار جهانی با پیشرانه های مختلفی حضور دارد، ولی در بازار ایران در دو نسخه 1.8 و 2 لیتری، عرضه شده است. پیشرانه 2 لیتری قادر است 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه تولید و آن را از طریق یک گیربکس دستی 5 سرعته به چرخ های جلو منتقل نماید. شتاب صفر تا صد این خودرو 9.5 ثانیه و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست یابد 203 کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو معادل 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر و استاندارد آلایندگی آن یورو 2 اعلام شده است. خودرو سیتروئن زانتیا در تست تصادفات موسسه یورو انکپ توانسته است یک ستاره ایمنی از پنج ستاره برای سرنشینان و یک ستاره ایمنی برای عابرین پیاده دریافت نماید. این خودرو به علت داشتن سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک از سواری نرمی برخوردار است.
برخی از تجهیزات و امکاناتی که خودرو سیتروئن زانتیا ارائه می کند می توان به مواردی همچون شیشه های برقی برای تمام درب ها، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع، سنسور باران، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده، صندلی عقب دو تکه با قابلیت خواباندن، تنظیم ارتفاع خودرو و قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل اشاره کرد.
مشخصات فنی خودرو سیتروئن زانتیا
مشخصات تولید |
کشور تولید کننده |
ایران |
نام برند |
سیتروئن | |
مدل |
زانتیا 2000 اکسکلوسیو |
|
سال ساخت |
1380 | |
مشخصات فنی موتور | نوع موتور |
بنزین سوز |
حجم موتور |
1998 سی سی | |
تعداد سیلندر |
4 |
|
تعداد سوپاپ |
16 | |
حداکثر توان خروجی |
135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
|
حداکثر گشتاور خروجی |
187 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه | |
ظرفیت باک |
65 لیتر |
|
مشخصات فنی بدنه |
کلاس بدنه |
سدان |
کلاس اتومبیل |
Segment C |
|
وزن |
1395 کیلوگرم | |
تعداد فضای سرنشینان |
5 |
|
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع) |
4524*1755*1400 | |
عملکرد خودرو | حداکثر سرعت |
203 کیلومتر بر ساعت |
شتاب 0 الی 100 (ثانیه) |
9.5 ثانیه | |
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) |
9.1 لیتر در 100 کیلومتر |
|
استاندارد آلایندگی |
یورو 2 | |
ایمنی | کیسه هوا |
دو عدد برای راننده و سرنشین جلو |
سیستم امنیتی و حفاظتی |
کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی، سیستم اتوماتیک قطعکننده سوخت هنگام حادثه، قفل ایمنی مخصوص کودک |
|
سیستم ترمز و پایداری |
هیدرولیکی بدون بوستر، سیستم ضد قفل ای بی اس و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ای بی دی، ترمز جلو (دیسکی خنک شونده)، ترمز عقب (دیسکی) |
|
امکانات و تجهیزات |
سیستم صوتی و تصویری |
شش بلندگو، کنترل از روی فرمان مجهز به رادیو و سی دی، سیستم صوتی RB1 با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان |
سایر تجهیزات |
قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو، سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه، پرده ضد نور عقب، مجهز به سیستم آینه های جانبی برقی، تاشو و گرمکن آینه، زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب برای قرار دادن چوب اسکی و دسترسی سرنشینان به صندوق عقب |
قیمت خودرو سیتروئن زانتیا
خودرو سیتروئن زانتیا در تاریخ دهم دی 1398 در بازار دست دوم بسته به نوع سال و آپشن حدود 48 تا 100 میلیون تومان معامله می شود.
مزایا و معایب خودرو سیتروئن زانتیا
مزایا
- پیشرانه قوی
- طراحی زیبا نسبت به رقبا
- سواری نرم
- سیستم تعلیق مناسب
- کابین جادار و راحت
- کیفیت بالای ساخت
- شتاب خیلی خوب
معایب
- تجهیزات و امکانات کم
- هزینه بالای نگهداری
- ایمنی پایین
- استهلاک بالا
ارزش خرید خودرو سیتروئن زانتیا
خودرو سیتروئن زانتیا در ده هشتاد شمسی یکی از موفق ترین خودروهای موجود در بازار داخلی ایران محسوب می شد که به علت قابلیت هایی همچون سرعت، شتاب، کیفیت مونتاژ، سواری نرم، طراحی قابل قبول و کابین جادار توانست به فروش بالایی دست یابد. این خودرو همچنان با گذشت سال ها از تولید آن، از بازار دست دوم خوبی برخوردار است ولی قطعات آن قیمت بالایی دارند. این خودرو در بازار داخلی رقبایی همچون مزدا 3، مگان و پژو پارس ای ال ایکس را پیش رو دارد که اگر از طراحی قدیمی آن را نادیده بگیریم، از تمام رقبای خود از نظر فنی بالاتر می باشد.
جمع بندی خودرو سیتروئن زانتیا
خودرو سیتروئن زانتیا یک سدان فرانسوی خانوادگی است که در طی سال های 1993 تا 2002 توسط کمپانی سیتروئن تولید می شد. این خودرو پس از توقف تولید در سال 2002، توسط شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ و وارد بازار داخلی کشورمان شد و به علت داشتن طراحی زیبا و مشخصات فنی خوب از استقبال و محبوبیت زیادی برخوردار شد. این خودرو به علت داشتن شتاب و سرعت عالی، کابین جادار، سیستم تعلیق خوب، همچنان انتخاب خیلی از خانواده های ایران است و بازار دست دوم خوبی دارد.